Groot aanbod

Altijd persoonlijk contact

Gemiddelde klantenbeoordeling van 9,2

Rugklachten – Bolsward

Rugklachten - Bolsward
Last van je rug?

Veel mensen ervaren lage rugpijn, wat een veel voorkomende klacht is die vrijwel iedereen op een bepaald moment treft. Meestal verbetert de rugpijn vanzelf binnen drie weken, maar in sommige gevallen kan het langer aanhouden of zelfs verergeren.

In 95% van de gevallen is er geen sprake van serieuze weefselschade of andere ernstige problemen, maar het is begrijpelijk dat je graag van de pijn of beperking af wilt. Ons doel is om je te helpen weer pijnvrij te bewegen

 

Welke rugklachten heb je?

Lage rugpijn komt in verschillende gradaties voor en de symptomen kunnen variëren bij personen met klachten in de onderrug. Als je één van de onderstaande klachten ervaart, is de kans groot dat het probleem zich in jouw onderrug bevindt.

  • Zeurende of stekende pijn in de lage rug
  • Pijn in de billen
  • Uitstralende pijn of tintelingen naar één of beide benen
  • Moeite met bukken, lang staan, zitten of lopen
  • Verminderde kracht in de benen
  • Een zwak gevoel in de onderrug / lage rug
  • Problemen met slapen

Herken je een of meerdere van deze klachten? Dan kunnen we je waarschijnlijk goed helpen.

 

Hoe gaan we met jouw lage rugklachten aan de slag bij Fysio-Actief in Bolsward?

We bekijken jouw lage rugklachten vanuit een breed perspectief. Onze therapeuten zullen onderzoeken waar de pijn of beperking vandaan komt, door middel van een intakegesprek en een grondig onderzoek. Ook bespreken we jouw specifieke doelen en wat je graag weer pijnvrij wilt kunnen doen. Op basis van deze informatie zullen wij samen met jou een behandelplan opstellen om jouw rugklachten te verlichten.

fysio helpt bij rugklachten in Sneek

 

Specialistische kennis van Fysio-Actief in Bolsward bij onderrug klachten.

Onze praktijk beschikt over diverse specialisaties, waardoor we jou kunnen koppelen aan de collega met de juiste kennis en ervaring om zo snel mogelijk van jouw onderrug klachten af te komen. Bovendien onderhouden wij nauw contact met Podotherapie Friesland.

De volgende expertisegebieden zijn binnen onze praktijk in Joure vertegenwoordigd:

Soms is een afwijkende stand van de voeten de oorzaak van rugklachten. Fysio-Actief werkt vanuit alle locaties samen met Podotherapie Friesland.

 

Fabels & feiten

Er bestaan nogal wat misverstanden over lage rugpijn, we zetten de fabels en feiten voor je op een rij.

Fabel: Bewegen maakt mijn lage rugpijn erger, toch?
Feit: bewegen is het beste medicijn. Blijven bewegen (en werken) is doorgaans beter voor het herstel en het voorkomen van nieuwe rugklachten dan op bed blijven liggen.

Fabel: Ik moet oefeningen vermijden, al helemaal met gewichten
Feit: De wetenschap heeft aangetoond dat oefeningen juist kunnen helpen om te herstellen, ook het doen van oefeningen met gewichten!
Het maakt eigenlijk niet uit welke oefening je doet, als je het maar doet!

Fabel:  Een scan of röntgenfoto van de lage rug is nodig om te weten wat er scheelt
Feit: Eigenlijk heeft dit geen zin behalve als je denkt dat de lage rugpijn wordt veroorzaakt door een bepaalde oorzaak, bijvoorbeeld vallen. In andere gevallen creëert een scan of röntgenfoto vaak meer onrust dan rust.

Fabel:  Lage rugpijn betekent dat er iets kapot is
Feit: De hoeveelheid pijn die iemand voelt, heeft bijna nooit te maken met de ernst van de schade in de rug. Pijn gaat veel meer over hoe ‘bedreigd’ iemand zich voelt. Pijn is op zichzelf geen reden tot zorg. Houdt de lage rugpijn langer aan, ga dan naar de huisarts of fysiotherapeut.

Fabel: Lage rugpijn heeft altijd een concrete oorzaak
Feit: Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar rugpijn. Toch is vaak niet duidelijk wat de concrete oorzaak is.  Pijn kan ook optreden zonder duidelijke reden – en ook ‘zomaar’ weer weg zijn.

 

Advies van onze fysio in Bolsward bij lager rugklachten.

  1. Blijf in beweging, zelfs als je pijn ervaart. Lage rugklachten hoeven niet direct te wijzen op ernstige schade, dus probeer zoveel mogelijk je dagelijkse activiteiten voort te zetten en blijf niet de hele dag stilzitten of liggen.
  2. Bouw je activiteiten geleidelijk op en wissel rustperiodes af met actief zijn. Bewegen kan het herstel bevorderen en je sneller weer pijnvrij maken.
  3. Vermijd drukte en stress, en pas desnoods tijdelijk je werkzaamheden aan. Zorg er echter wel voor dat je blijft werken.
  4. Overleg met je huisarts over het gebruik van pijnstillers om de pijn te verlichten.

 

Blog lage rugklachten: Bestaat er een juiste zit- of tilhouding?

Blog lage rugklachten: Voorkom lage rugklachten door een juiste zithouding.

Onlangs hebben we een blog gepubliceerd over hoe je lage rugklachten kunt voorkomen bij het tillen van zware voorwerpen of als je langdurig achter de computer zit door middel van de juiste houding. In deze blog wordt het onderwerp ‘houding’ besproken en worden handige voorbeelden  gebruikt om de juiste houding kort uit te leggen.

De blog over de juiste zit- tolhouding kun je hier lezen.

Bestaat er een juiste zit- of tilhouding?

 

Een afspraak maken in Bolsward?

Heb jij rugklachten en wil je behandeld worden in Sneek? Meld je dan aan voor een intakegesprek bij onze fysiotherapeuten in Bolsward.

Lees hier nog meer
Nieuws en blogs

Ouderen fysiotherapie Senioren fitness
Sport

Krachttraining voor ouderen

Blog:Krachttraining voor ouderen Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk voor iedereen, maar nog net een beetje extra belangrijk voor ouderen. Het advies is om minimaal een half uur per dag te bewegen. Het liefst iedere

Lees verder
Sport

Personal training bij Fysio-Actief

Blog:Personal training bij Fysio-Actief In dit blog vertellen we je alles over de voordelen van personal training bij Fysio-Actief. Of je nu net begint met sporten of al ervaring hebt en wat extra

Lees verder