Last van je rug? 

Lage rugpijn is een veel voorkomende klacht. Vrijwel iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Meestal verbetert de rugpijn binnen drie weken. Soms kunnen klachten langer aanhouden of zelfs toenemen. 

In 95% van de gevallen is er geen sprake van serieuze weefselschade of andere ernstige problematiek. Toch wil je graag van je pijn of beperking af. Wij helpen je graag om weer pijnvrij in beweging te komen.

Welke rugklachten heb je?Fysiotherapeute behandelt bovenrug

  • Zeurende of stekende pijn in de lage rug
  • Pijn in de billen
  • Uitstralende pijn of tintelingen naar één of beide benen
  • Moeite met bukken, lang staan, zitten of lopen
  • Verminderde kracht in de benen
  • Een zwak gevoel in de onderrug / lage rug
  • Problemen met slapen 

Herken je een of meerdere van deze klachten? Dan kunnen we je waarschijnlijk goed helpen.

Hoe gaan we met jouw rugklachten aan de slag? 

Onze therapeuten bekijken jouw rugklachten vanuit een breed perspectief. Zo proberen we erachter te komen waar de pijn of beperking vandaan komt. Dit start met een intakegesprek, daarna volgt een onderzoek. Ook bespreken we welke doelen jij hebt: wat wil je straks weer pijnvrij kunnen doen bijvoorbeeld? Daarna maken we samen met jou een behandelplan. 

Specialistische kennis van Fysio-Actief bij rugklachten

Binnen onze praktijk hebben wij allerlei specialisaties in huis. Wij koppelen jou aan de collega met de juiste kennis en ervaring. Zo kom jij het snelst van je klachten af! Daarnaast hebben we nauw contact met Podotherapie Friesland.

We hebben de volgende expertises in huis:

Soms is een afwijkende stand van de voeten de oorzaak van rugklachten. Fysio-Actief werkt vanuit alle locaties samen met Podotherapie Friesland. 

Fabels & feiten

Er bestaan nogal wat misverstanden over lage rugpijn, we zetten de fabels en feiten voor je op een rij.

Fabel: Bewegen maakt mijn lage rugpijn erger, toch?
Feit: bewegen is het beste medicijn. Blijven bewegen (en werken) is doorgaans beter voor het herstel en het voorkomen van nieuwe rugklachten dan op bed blijven liggen.

Fabel: Ik moet oefeningen vermijden, al helemaal met gewichten
Feit: De wetenschap heeft aangetoond dat oefeningen juist kunnen helpen om te herstellen, ook het doen van oefeningen met gewichten!
Het maakt eigenlijk niet uit welke oefening je doet, als je het maar doet!

Fabel:  Een scan of röntgenfoto van de lage rug is nodig om te weten wat er scheelt
Feit: Eigenlijk heeft dit geen zin behalve als je denkt dat de lage rugpijn wordt veroorzaakt door een bepaalde oorzaak, bijvoorbeeld vallen. In andere gevallen creëert een scan of röntgenfoto vaak meer onrust dan rust.

Fabel:  Lage rugpijn betekent dat er iets kapot is
Feit: De hoeveelheid pijn die iemand voelt, heeft bijna nooit te maken met de ernst van de schade in de rug. Pijn gaat veel meer over hoe ‘bedreigd’ iemand zich voelt. Pijn is op zichzelf geen reden tot zorg. Houdt de lage rugpijn langer aan, ga dan naar de huisarts of fysiotherapeut.

Fabel: Lage rugpijn heeft altijd een concrete oorzaak
Feit: Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar rugpijn. Toch is vaak niet duidelijk wat de concrete oorzaak is.  Pijn kan ook optreden zonder duidelijke reden – en ook ‘zomaar’ weer weg zijn.

Advies van onze fysio bij lager rugklachten

  1. Blijf in beweging. Bij Lage rugklachten betekent het niet gelijk dat er ernstige schade is. Probeer ondanks de pijn zoveel mogelijk je dagelijkse bezigheden voort te zetten. Blijf dus niet de hele dag op de bank of in je bed liggen.
  2. Zoals hier boven wordt aangegeven: blijf in beweging. Probeer je activiteiten weer geleidelijk op te pakken. Je herstelt sneller tijdens bewegen.
  3. Wissel rustperiodes af met actief zijn. 
  4. Vermijd drukte & stress. Pas je werkzaamheden desnoods tijdelijk aan. Zorg wel dat je blijft werken.
  5. Pijnstillers kunnen helpen om de pijn te verlichten. Overleg met je huisarts.

Blog lage rugklachten: Bestaat er een juiste zit- of tilhouding?

Onlangs heeft onze manuel fysiotherapeut Sander van dam een blog geschreven over de juiste til houding en in hoeverre dit invloed kan hebben op lage rugklachten. In deze blog bespreekt hij het onderwerp ‘houding’. Hoe kun je voorkomen dat je lage rugklachten krijgt bij het tillen van zware voorwerpen of als je langdurig achter de computer zit. Aan de hand van handige voorbeelden van Sander wordt er in het kort besproken wat de juiste houding is. 

De blog over de juiste zit- tolhouding kun je hier lezen.

Bestaat er een juiste zit- of tilhouding?

Een afspraak maken?

Heb jij rugklachten? En ben je benieuwd welke behandeling het beste bij jou past? Meld je dan aan voor een intakegesprek.

Ja, ik kom graag weer pijnvrij in beweging