Wanneer bekkenfysiotherapie?

Bij klachten in het gebied van de lage rug, bekken, de lage buikorganen en bekkenbodemspieren kan bekkenfysiotherapie uitkomst bieden. Onze bekkenfysiotherapeuten hebben een 3-jarige Master opleiding gevolgd om jouw klacht goed te beoordelen en behandelen. Samen met jou wordt er gekeken naar een oplossing op maat.

Wanneer bekkenfysiotherapie?

Problemen in het bekkengebied kunnen zowel bij vrouwen, mannen en kinderen voorkomen, ongeacht de leeftijd. Bij onderstaande klachten kan de bekkenfysiotherapeut iets voor jou betekenen;

• Niet te onderdrukken, veel aandrang, ongewild verlies of moeite hebben om te plassen en/of ontlasten
  • Vaak last hebben van blaasontsteking• Klachten als gevolg van verzakking van de blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijnklachten in de onderbuik, rond de anus en/of de geslachtsorganen
  • Seksuele problematiek, zoals pijn bij het vrijen, erectie- en orgasme stoornissen
  • Prostaatontstekingen of -irritatie
  • Voor- en na operaties in buik- en bekkengebied
  • Begeleiding tijdens de zwangerschap en na de bevalling (ook ter voorkoming van klachten)

Bekkenfysiotherapie behandeling

De bekkenfysiotherapeut helpt om de bekkenbodem en omliggende spieren bewust te gebruiken en te voelen. Na het bespreken van je klachten worden deze onderzocht om de oorzaak te bepalen. Een geregistreerd bekkenfysiotherapeut is, na zorgvuldig overleg en als dit een verwachte meerwaarde biedt, bevoegd tot het doen van inwendig onderzoek/behandeling.
Met specifieke oefentherapie wordt de spierfunctie van de bekkenbodem en de stabilisatie rondom de lage rug en bekken verbeterd. Er is aandacht voor ademhaling, ontspanning en het opvangen van buikdruk zoals bij hoesten en tillen. Het aanleren van juist toiletgedrag en advies over eten en drinken komen ook aan bod.