Groot aanbod

Altijd persoonlijk contact

Gemiddelde klantenbeoordeling van 9,2

Bereid je optimaal voor op het nieuwe sportseizoen

Blog:
Bereid je optimaal voor op het nieuwe sportseizoen met deze 8 waardevolle tips!

Het nieuwe sportseizoen staat voor de deur en het is de perfecte tijd om jezelf goed voor te bereiden. Of je nu een ervaren sporter bent of net begint, deze tips helpen je weer om op een juiste manier te starten met sporten.

 

1. Bepaal nieuwe doelen

Het stellen van doelen is een geweldige motivator om het nieuwe sportseizoen te beginnen. Of het nu gaat om deelname aan een sportevenement of het nastreven van een persoonlijk doel. Het stellen van doelen zorgt voor focus en stimulans.

 

2. Zorg voor de juiste uitrusting

Controleer of je sportuitrusting nog in goede staat is en of het geschikt is voor je sport. Zorg ervoor dat je schoenen goed passen en de juiste ondersteuning bieden. Of trakteer jezelf eens op iets speciaals, zoals een sportshirt, een gadget of benodigd trainingsmateriaal. Op die manier geef je jezelf een extra boost voor de start van het nieuwe sportseizoen.

 

3. Neem een geleidelijke start

Na een rustige zomerperiode, waarin je mogelijk minder actief was, is het belangrijk om je lichaam geleidelijk aan weer in beweging te brengen. Gun jezelf de tijd om op te starten en bouw het aantal trainingen en de intensiteit ervan stap voor stap op. Het voorkomen van blessures en het behouden van motivatie zijn namelijk van groot belang. Zo ben je in september klaar voor een succesvol sportseizoen zonder blessures.

 

4. Maak gezonde voeding weer een prioriteit

Tijdens de zomermaanden is het mogelijk dat gezond eten en drinken er soms bij inschiet, vooral in combinatie met vakantieplezier. Het halen van een ijsje of genieten van een drankje op het terras hoort er natuurlijk bij. Nu het nieuwe sportseizoen van start gaat, is het een goed moment om (weer) in een ritme van gezonde voeding te komen. Drink ook voldoende water om gehydrateerd te blijven.

 

5. Sport samen met vrienden

Heb je je vrienden tijdens de zomermaanden weinig gezien omdat jullie allemaal op verschillende momenten op vakantie waren? Waarom niet samen sporten en genieten van elkaars gezelschap terwijl jullie bijpraten? Een trainingspartner kan je motiveren, de training leuker maken en zorgen voor wat gezonde competitie.

 

6. Geniet ervan

Onthoud dat sporten leuk moet zijn! Kies activiteiten of trainingen waar je van geniet en die je enthousiast maken. Plezier hebben tijdens het sporten zal je motivatie vergroten en je helpen consistent te blijven.

 

7. Plan beloningen

Stel beloningen in het vooruitzicht voor het behalen van je sportdoelen. Dit kan variëren van een ontspannende massage tot een nieuwe sportuitrusting die je al een tijdje wilde hebben. Het vooruitzicht op een beloning kan je extra gemotiveerd houden.

 

8. Bereid je nu al voor op dipjes

Wanneer lukte het in het afgelopen jaar niet zo goed om je vast te houden aan jouw goede sportgewoonten? En hoe heb je de draad daarna weer opgepakt? Kijk eens terug naar wat er goed ging en wat er minder goed ging, en ook in welke periodes van het jaar je het lastig vond om het trainen vol te houden. Zo kun je nu alvast een plan maken voor wat je gaat doen als je weer in een sportdip terechtkomt.

Lees ook eens ons blog over “6 tips om sportblessures te voorkomen” die we vorige jaar voor jullie hebben geschreven tijdens de zomerstop! 

Als je jezelf goed wilt voorbereiden op het nieuwe seizoen, ben je bij Fysio-Actief aan het juiste adres. Onze ervaren sportcoaches bieden begeleiding tijdens je trainingen, waarbij je intensief en op maat traint voor jouw specifieke sport.

Maak een afspraak!

Lees hier nog meer
Nieuws en blogs

Fysiotherapie

Wat is een chronisch bekkenpijn?

Blog:Wat is een chronisch bekkenpijn? Chronische bekkenpijn is pijn in het buik-en bekkengebied die langer dan 6 maanden bestaat. Het komt voor bij mannen en vrouwen en kan vervelende klachten geven. Bij het

Lees verder
Ouderen fysiotherapie Senioren fitness
Sport

Krachttraining voor ouderen

Blog:Krachttraining voor ouderen Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk voor iedereen, maar nog net een beetje extra belangrijk voor ouderen. Het advies is om minimaal een half uur per dag te bewegen. Het liefst iedere

Lees verder
Sport

Personal training bij Fysio-Actief

Blog:Personal training bij Fysio-Actief In dit blog vertellen we je alles over de voordelen van personal training bij Fysio-Actief. Of je nu net begint met sporten of al ervaring hebt en wat extra

Lees verder
Oncologie fysio-Actief fysiotherapie Sneek bolsward Joure
Fysiotherapie

Wat is COPD?

Blog:Wat is COPD? COPD is een verzamelnaam van chronische longziektes, waaronder chronische bronchitis en longemfyseem, waarbij de longen en luchtwegen zijn beschadigd. Hierdoor wordt ademen moeilijker. Door ontstekingen in de longen raken de

Lees verder