6 tips om sportblessures te voorkomen

m

6 tips om sportblessures te voorkomen!

Tijdens de voorbereiding van een nieuwe seizoen komen blessure vaak voor. Door een juiste voorbereiding of training kun je voorkomen dat je een onnodige blessure oploopt. Hierbij 6 basis tips om sportblessures te voorkomen tijdens het nieuwe seizoen:

  1. Voeding

    Een gezonde levensstijl is erg belangrijk. Voeding speelt hierbij een belangrijke rol. Zowel te veel als te weinig energie kan ervoor zorgen dat je geblesseerd raakt. Te weinig inname van energie (of eiwit, of vet, of koolhydraten) verhoogd jouw risico op blessures. Al na een aantal dagen van verminderde energie-inname ontwikkel je minder botmassa en komt (spier)herstel op een lager pitje te staan. Maar ook als je te veel eet lok je blessures uit. Gewichtstoename zorgt voor een grotere belasting voor jouw pezen, gewrichten en spieren. Bovendien is vetmassa niet alleen overtollig gewicht. In vet kunnen allerlei ontstekingsprocessen ontstaan die goed herstel van inspanning in de weg staan.

  1. De warming-up & Cooling-down.

    Iedereen kent het maar wordt niet altijd gedaan. Wij als fysiotherapeuten raden aan om hier voldoende aandacht aan te besteden. De warming-up zorgt ervoor dat de bloedsomloop op gang komt. De pezen en spieren worden hierdoor goed warm. Daarnaast stimuleer je ook de stofwisselingsprocessen waardoor je spieren aan meer zuurstof en energie komt.
    De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up: na afloop van de inspanning moet het lichaam naar rustniveau worden gebracht. Door niet acuut te stoppen, maar de inspanning geleidelijk af te bouwen zorgt u voor een goede afvoer van de afvalstoffen uit de spieren. Daarmee voorkomt u gespannen, vermoeide spieren en spierstijfheid.

  1. Water

    Drink voldoende water voor, na en tijdens het sporten. Een verkeerd vochtbalans in je lichaam zal ten kosten gaan van je sportprestaties. Zorg ervoor dat je tot een half uur voor het sporten nog wat water drinkt. Tijdens het sporten verlies je door het zweten vocht. Om een vochttekort aan te vullen raden wij aan om 125 tot 250 ml water per kwartier te drinken.  Na de workout is het belangrijk om voldoende te drinken. Probeer niet te wachten tot je veel dorst begint te krijgen. Dit is een teken dat je te weinig drinkt. Te veel water drinken is niet goed. Je nieren kunnen namelijk maar maximaal 0.7 tot 1 liter per uur verwerken. Probeer je daarom zoveel mogelijk aan de bovenstaande richtlijnen te houden. (bron: fit.nl)

  1. Opbouw

    Wanneer we willen herstellen van een blessure, operatie of we willen simpelweg onze conditie opbouwen, dan is de opbouw van een training van essentieel belang. Vaak zien we in de fysiotherapiepraktijk dat mensen terugvallen of weer opnieuw dezelfde blessure krijgen. Dit is in veel gevallen makkelijk te voorkomen door de belastbaarheid langzaam en doelgericht op te bouwen. Zorg voor een juist balans tussen de fitheid en belasting tijdens een training. 

  1. Rust

    Het is een feit. Rust nemen is minstens zo belangrijk als sporten. Dit omdat je tijdens sporten je lichaam als het ware uitput. Je pusht je lichaam tot het uiterste, waardoor het lichaam na een training ook tijd nodig heeft om zichzelf te herstellen. Neem je niet voldoende rustmomenten, dan ben je aan het over-trainen. Dit is juist niet goed voor je vooruitgang. Je raakt vermoeid, hebt minder energie, je prestaties dalen en de kans op blessures neemt toe. Weinig rustmomenten inlassen, werkt dus averechts. Zorg dus voor voldoende rust. Spieren hebben de tijd nodig om te herstellen na een zware inspanning of training. Wanneer de spieren ‘vermoeid’ zijn, is de kans op blessures groter.

  1. Krachttraining

    Door regelmatig te sporten blijf je fit en versterk je jouw spieren en pezen. Wanneer je sterke spieren en pezen hebt, voorkom je de kans op acute blessures sneller. Ook wanneer je regelmatig cardio traint is het belangrijk dat je krachttraining oppakt. Cardio en krachttraining zijn twee trainingsvormen die elkaar goed aanvullen. Je vergroot de spiermassa en versterkt hiermee de pezen, ligamenten en botten. Daarnaast zal het lichaam onverwachte bewegingen beter kunnen op vangen. Houd er rekening mee dat je wel specifieke krachttraining doet voor jouw sport. 

Wil je jezelf goed voorbereiden op het nieuwe seizoen? Dat kan bij Fysio-Actief. Je traint onder begeleiding van een sportcoach. Hierbij train je intensief en specifiek voor jouw sport.

Een juiste voorbereiding of training voorkomt natuurlijk niet altijd dat je een blessure oploopt. Onze sportfysiotherapeuten staan dan voor je klaar. Heb je toch een blessure en wil je advies van één van onze sportfysiotherapeuten? Of wil je training onder begeleiding van onze sportcoaches? Maak dan nu snel een afspraak.

Alles in strijd voor jouw bewegingsvrijheidMaak een afspraak