Groot aanbod

Altijd persoonlijk contact

Gemiddelde klantenbeoordeling van 9,2

Rugklachten – Sneek

Rugklachten - Sneek
Last van je rug?

Bijna iedereen ervaart op een bepaald moment lage rugpijn, wat een veelvoorkomende klacht is. Meestal verbetert de rugpijn binnen drie weken, maar in sommige gevallen kan de pijn langer aanhouden of zelfs verergeren.

In de overgrote meerderheid (95%) van de gevallen is er geen sprake van ernstige weefselschade of andere ernstige problemen. Toch willen mensen graag van hun pijn of beperking af. In Sneek staan we klaar om te helpen en ondersteunen je graag bij het bereiken van een pijnvrije mobiliteit.

Welke rugklachten heb je?

  • Zeurende of stekende pijn in de lage rug
  • Pijn in de billen
  • Uitstralende pijn of tintelingen naar één of beide benen
  • Moeite met bukken, lang staan, zitten of lopen
  • Verminderde kracht in de benen
  • Een zwak gevoel in de onderrug / lage rug
  • Problemen met slapen

Herken je een of meerdere van deze klachten? Dan kunnen we je waarschijnlijk goed helpen.

Hoe gaan we met jouw lage rugklachten aan de slag bij Fysio-Actief in Sneek?

Onze therapeuten bekijken jouw lage rugklachten vanuit een breed perspectief. Zo proberen we erachter te komen waar de pijn of beperking vandaan komt. We beginnen met een intakegesprek om een goed beeld te krijgen van jouw klachten, gevolgd door een grondig onderzoek. We zullen ook samen met jou bespreken welke doelen je voor ogen hebt, bijvoorbeeld welke activiteiten je weer pijnvrij wilt kunnen uitvoeren. Vervolgens stellen we gezamenlijk een behandelplan op om jouw rugklachten te verhelpen.

fysio helpt bij rugklachten in Sneek

 

Specialistische kennis van Fysio-Actief in Sneek bij onderrug klachten.

In onze praktijk beschikken we over diverse specialisaties, zodat we jou kunnen koppelen aan de collega die de juiste kennis en ervaring heeft om jouw onderrug klachten te behandelen. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk van je klachten afkomt! Bovendien onderhouden we nauw contact met Podotherapie Friesland.

Binnen onze praktijk in Sneek hebben we de volgende expertises tot onze beschikking:

Soms is een afwijkende stand van de voeten de oorzaak van rugklachten. Fysio-Actief werkt vanuit alle locaties samen met Podotherapie Friesland.

 

Fabels & feiten

Er bestaan nogal wat misverstanden over lage rugpijn, we zetten de fabels en feiten voor je op een rij.

Fabel: Bewegen maakt mijn lage rugpijn erger, toch?
Feit: bewegen is het beste medicijn. Blijven bewegen (en werken) is doorgaans beter voor het herstel en het voorkomen van nieuwe rugklachten dan op bed blijven liggen.

Fabel: Ik moet oefeningen vermijden, al helemaal met gewichten
Feit: De wetenschap heeft aangetoond dat oefeningen juist kunnen helpen om te herstellen, ook het doen van oefeningen met gewichten!
Het maakt eigenlijk niet uit welke oefening je doet, als je het maar doet!

Fabel:  Een scan of röntgenfoto van de lage rug is nodig om te weten wat er scheelt
Feit: Eigenlijk heeft dit geen zin behalve als je denkt dat de lage rugpijn wordt veroorzaakt door een bepaalde oorzaak, bijvoorbeeld vallen. In andere gevallen creëert een scan of röntgenfoto vaak meer onrust dan rust.

Fabel:  Lage rugpijn betekent dat er iets kapot is
Feit: De hoeveelheid pijn die iemand voelt, heeft bijna nooit te maken met de ernst van de schade in de rug. Pijn gaat veel meer over hoe ‘bedreigd’ iemand zich voelt. Pijn is op zichzelf geen reden tot zorg. Houdt de lage rugpijn langer aan, ga dan naar de huisarts of fysiotherapeut.

Fabel: Lage rugpijn heeft altijd een concrete oorzaak
Feit: Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar rugpijn. Toch is vaak niet duidelijk wat de concrete oorzaak is.  Pijn kan ook optreden zonder duidelijke reden – en ook ‘zomaar’ weer weg zijn.

 

Advies van onze fysio in Sneek bij lager rugklachten.

  1. Blijf in beweging, zelfs als je last hebt van lage rugklachten. Het is niet direct nodig om te denken aan ernstige schade. Probeer daarom zoveel mogelijk je dagelijkse activiteiten uit te voeren en voorkom dat je de hele dag op de bank of in bed blijft liggen.
  2. Het is belangrijk om in beweging te blijven en geleidelijk aan weer activiteiten op te pakken. Op deze manier herstel je sneller. 
  3. Wissel rustperiodes af met activiteiten en vermijd drukte en stress. Indien nodig kun je jouw werkzaamheden tijdelijk aanpassen, maar zorg wel dat je blijft werken.
  4. Als de pijn te hevig is, dan kunnen pijnstillers helpen om de pijn te verlichten. Bespreek dit met je huisarts.

 

Blog lage rugklachten: Bestaat er een juiste zit- of tilhouding?

Onlangs hebben we een blog geschreven over de juiste til houding en in hoeverre dit invloed kan hebben op lage rugklachten. In deze blog bespreekt hij het onderwerp ‘houding’. Hoe kun je voorkomen dat je lage rugklachten krijgt bij het tillen van zware voorwerpen of als je langdurig achter de computer zit. Aan de hand van handige voorbeelden van Sander wordt er in het kort besproken wat de juiste houding is.

De blog over de juiste zit- tolhouding kun je hier lezen.

Bestaat er een juiste zit- of tilhouding?

 

Een afspraak maken in Sneek?

Heb jij rugklachten en wil je behandeld worden in Sneek? Meld je dan aan voor een intakegesprek bij onze fysiotherapeuten in Sneek.

Lees hier nog meer
Nieuws en blogs

Fysiotherapie

Wat is een chronisch bekkenpijn?

Blog:Wat is een chronisch bekkenpijn? Chronische bekkenpijn is pijn in het buik-en bekkengebied die langer dan 6 maanden bestaat. Het komt voor bij mannen en vrouwen en kan vervelende klachten geven. Bij het

Lees verder
Ouderen fysiotherapie Senioren fitness
Sport

Krachttraining voor ouderen

Blog:Krachttraining voor ouderen Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk voor iedereen, maar nog net een beetje extra belangrijk voor ouderen. Het advies is om minimaal een half uur per dag te bewegen. Het liefst iedere

Lees verder