Hoofdpijnklachten

Wat kan je doen aan die vervelende hoofdpijn?

Hoofdpijn is een veel voorkomende kwaal. Gelukkig is hoofdpijn in de meeste gevallen onschuldig. Er kan echter sprake zijn van een serieuze, onderliggende oorzaak. Dan is het verstandig om eerst even naar de huisarts te gaan.

Hoofdpijn met een serieuze, onderliggende oorzaak

Wil je weten of je te maken hebt met een ernstige vorm van hoofdpijn? Bekijk dan dit overzicht van serieuze/ernstige hoofdpijn.

Primaire of secundaire hoofdpijn

Hoofdpijn kan globaal ingedeeld worden in twee subgroepen: primaire en secundaire hoofdpijn. Secundaire hoofdpijn heeft meestal een onderliggende oorzaak, of is het gevolg van een blessure. Dit soort hoofdpijn is vaak niet goed te behandelen door de fysiotherapeut. Voor verschillende soorten primaire hoofdpijn ben je bij de fysiotherapeut wél aan het juiste adres.

Veel voorkomende soorten primaire hoofdpijn:

• Spanningshoofdpijn
  • Migraine
  • Clusterhoofdpijn
  • Cervicogene hoofdpijn (komt ook als secundaire hoofdpijn voor)

Soms komt een mix van verschillende soorten hoofdpijn voor. Bekijk dit uitgebreide overzicht van de verschillende soorten primaire hoofdpijn.

Welke behandeling past bij primaire hoofdpijn?

Na het intakegesprek en het lichamelijk onderzoek bepaalt jouw fysiotherapeut welk(e) type(n) hoofdpijn bij jou aanwezig is of zijn. Ook overleggen we welke factoren hier invloed op hebben. Daarna wordt het behandelplan met jou besproken. Dit kan betekenen dat de therapeut jou behandelt op de behandelbank, dat je zelf oefeningen moet gaan doen of dat andere acties nodig zijn.

Heb je last van hoofdpijn?

En ben je benieuwd welke behandeling het beste bij jou past? Neem dan contact op voor een intakegesprek met onze fysiotherapeut.

Meer lezen?