Veel voorkomende soorten primaire hoofdpijn

Veel voorkomende soorten
primaire hoofdpijn

1. Spierspanningshoofdpijn

Vaak wordt deze hoofpijn gekenmerkt door een tweezijdig drukkend of knellend gevoel (alsof er een strakke band om het hoofd getrokken wordt). Lichamelijke activiteit zorgt doorgaans niet voor een toename van de hoofdpijn. De intensiteit van de hoofdpijn varieert vaak van mild tot hinderlijk.

1. Cervicogene hoofdpijn

Dit type hoofdpijn is vaak eenzijdig gelokaliseerd, maar kan soms tweezijdig voorkomen. De pijn is vaak op te wekken door bewegingen hoog in de nek (beweging- en houdingsafhankelijke pijn genoemd). Vaak is bij deze vorm van hoofdpijn eerst nekpijn/stijfheid aanwezig, waarna de hoofdpijn erbij komt.

1. Hoofdpijn vanuit het kaakgewricht

Deze soort hoofdpijn kenmerkt zich door oorpijn, kaakpijn en pijn rondom de slaap. Soms zijn klikkende of knakkende geluiden hoorbaar in het kaakgewricht. De hoofdpijn is vaak te provoceren door kauwen, het openen van de mond of door de kaken op elkaar te klemmen.

1. Medicamenteuze hoofdpijnFysio-Actief hoofdpijn

Ervaar je vaak atypische hoofdpijn die maar niet over gaat (en vaak ’s morgens het heftigste is)? Dan kan dit het gevolg zijn van langdurig gebruik van pijnstillers (zoals paracetamol of ibuprofen) of medicatie. Het lijkt erop dat deze hoofdpijn kan ontstaan, als je langer dan vijftien dagen gebruik maakt van dergelijke pijnstillers/medicatie.

1. Migraine (met en zonder aura)

Migraine typeert zich door aanvallen van (meestal) eenzijdige hoofdpijn, die bonzend/pulserend van aard is. De hoofdpijn neemt toe bij lichamelijke activiteit en gaat vaak gepaard met overgevoeligheid voor licht en geluid. Ook kan er sprake zijn van misselijkheid en braken. Migraine is minder goed te behandelen door de fysiotherapeut.

1. Clusterhoofdpijn

Bij deze vorm van hoofdpijn voel je vaak een eenzijdige en heftige pijn rondom het oog. De pijn is scherp, brandend of knellend van aard. Soms heb je bijvoorbeeld ook last van een tranend oog, neusverkoudheid, zwelling, zweten of een hangend ooglid. Clusterhoofdpijn is niet te behandelen door de fysiotherapeut.