fbpx

Het is vandaag nationale ouderen dag.

m

2019_0609 Tip van de week CanvaWe worden steeds ouder. Gezond ouder worden en gezond blijven is heel belangrijk. Als we ouder worden neemt de kans op ziekten namelijk toe. Met name de kans op hartziekten, beroertes, artrose en diabetes neemt toe. Een gezonde levensstijl draagt bij aan het voorkomen van deze ouderdomsziekten. Wij hebben 10 tips die u helpen om gezond oud te worden.

Tip 1: Voeding
Een uitgebalanceerd en regelmatig eet patroon is erg belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit zorgt voor een sterk lichaam en botstelsel. De belangrijkste voedingsstoffen zijn:

  • Vetten
  • Koolhydraten
  • Vitamines
  • Mineralen
  • Zout
  • Vocht
  • Vezels

Tip 2: Bewegen
Regelmatig bewegen bevordert de gezondheid van ouderen en kan achteruitgang in het functioneren, zelfredzaamheid en participatie in de maatschappij voorkomen. Ook beïnvloedt bewegen het beloop van chronische aandoeningen en verkleint regelmatig bewegen het risico op valincidenten bij ouderen. Om te voldoen aan de NNGB, ook wel beweegnorm genoemd, moeten 55-plussers minimaal vijf dagen in de week, maar bij voorkeur alle dagen van de week, ten minste een uur tot anderhalf uur matig intensief lichamelijk actief te zijn denk aan:

  • wandelen
  • fietsen
  • zwemmen
  • tuinieren
  • schoonmaken

Tip 3: Krachttraining
Advies is om 2x per week aan krachttraining te doen. Hoe ouder je wordt, des te meer de spieren zullen krimpen. Ook het brein zal dit niet ontspringen. Door twee keer per week te trainen, neemt de hersengezondheid juist weer toe, zo stelt The Journal of the American Geriatrics Society. Krachttraining is dus goed voor zowel de mentale als fysieke fitheid.

Tip 4: Ontspanning
Ontspanning in het leven is belangrijk, dit is goed voor lichaam en geest. Je kunt door middel van verschillende ademhalingstechnieken leren ontspannen. Bewust zijn wanneer je gespannen of druk bent en dat je van daaruit jezelf leert rustig te worden door ademhaling, even stilstaan bij het moment.

Tip 5: Gezelligheid opzoeken
Doe leuke dingen, vraag familie, vrienden, buren, kennissen eens om buiten de deur koffie te drinken of ga samen naar een museum, theater, of ga samen een cursus volgen. Je kunt allerlei leuke activiteiten verzinnen, er staan ook vaak leuke dagjes weg tips in de krant, in tijdschriften of op internet. Dit zorgt ervoor dat je niet eenzaam wordt en dat je blijft communiceren, dus ook wanneer je niet vrolijk dat je eens bij de ander je hart kan luchten. Dit geeft je zoveel meerwaarde.

Tip 6: Train geheugen en coördinatie
Het trainen van het geheugen is heel belangrijk. Dit kan bijvoorbeeld door het doen van puzzels. Sudoku’s, of braingames op tv te kijken. Wanneer geestelijk inspannende dingen worden gedaan, wordt de aanmaak van nieuwe verbindingen in de hersenen gestimuleerd. Dit is er belangrijk voor ouderen zodat de hersenen ook actief blijven. Ook is hierbij coördinatie trainen voor ouderen daarom ook belangrijk, verschillende oefeningen kun je hiervoor verzinnen, zowel voor de armen en de benen verschillende bewegingen laten maken zodat de hersenen ook alert blijven.

Tip 7: Balans
Het risico op vallen kan verminderd worden door het trainen van balans en stabiliteit, zodat het lichaam hierin getraind wordt, dus mocht je een keer uit balans raken, dan heb je meer kans dat het lichaam snel reageert en je goed de balans kunt houden.

Tip 8: Gezondheid checken
Vraag de huisarts om advies. Wanneer er sprake is van lichamelijke klachten, zoals meer pijn bij bewegen, verminderd zicht, gewichtsverlies of plotselinge toename, vermoeidheid of een slap gevoel. Ook wanneer er sprake is van erfelijke ziekten, een druk bestaan of veel stress ga dan eens langs de huisarts. Hij of zij kan je voorzien van passend advies en heeft de juiste middelen om ouderdomsziekten op te sporen in een vroeg stadia. Daarom is het fijn om samen met de huisarts je gezondheid te checken en overleg met de huisarts dat dit 1x of 2x in het jaar gedaan kan worden.

Tip: 9
Lees eens het rapport door van Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270462001.pdf

Tip 10:
Vraag bij Fysio Actief een gratis proefles aan. Dit kan via info@fysio-actief.nl of bel 0515-434355

Bron: procarebv.nl

Volop bewegingsvrijheid? Wij helpen je graag verder!Maak een afspraak