Oncologie – Bolsward

Oncologie Fysiotherapie
Klachten bij of na oncologie?

Klachten bij of na oncologie

Na een kankerbehandeling komen klachten zoals vermoeidheid, lichamelijke beperkingen, verminderde spierkracht en/of conditie en pijn- en stijfheidsklachten vaak voor. Om hierbij de beste begeleiding te krijgen, kan je een oncologiefysiotherapeut in Bolsward inschakelen. Zij helpen zowel tijdens als na de kankerbehandeling.

Behandelingen tegen kanker, zoals operaties, chemotherapie, radiotherapie, hormoontherapie en immunotherapie, worden gelukkig steeds succesvoller. Helaas kunnen deze behandelingen ook negatieve bijwerkingen hebben op het bewegen en de mobiliteit. Gelukkig kan fysieke training, in combinatie met fysiotherapie, helpen om deze bijwerkingen sterk te verminderen.

Behandeling bij oncologische klachten in Bolsward

Bij aanvang van de behandeling wordt er altijd een intakegesprek gehouden. Tijdens dit gesprek bespreekt de fysiotherapeut samen met jou jouw klachten en doelen. Op basis hiervan wordt er lichamelijk onderzoek gedaan en worden er metingen en testen uitgevoerd, om zo een persoonlijk behandelplan op te stellen.

Door al tijdens de medische behandelingen te starten met oncologiefysiotherapie, kun je fitter blijven en voorkomen dat klachten erger worden. Maar ook nadat de medische behandelingen zijn afgerond, kan oncologiefysiotherapie nog ingezet worden. Bewegen is hierbij een belangrijke pijler van de therapie.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat fysieke training helpt bij:

• Verbeteren uithoudingsvermogen (conditie)
  • Verbeteren van spierkracht
  • Afname van vermoeidheid
  • Afname depressieve (sombere) gevoelens
  • Toename kwaliteit van leven

De oncologiefysiotherapeut besteedt tevens aandacht aan:

• Sport- en werkhervatting
  • Ontspanning
  • Educatie: uitleg over effecten van kanker en bijbehorende behandeling
  • Psychosociale zorg
  • Gezonde leefstijl

Meer weten over oncologiefysiotherapie?

Hier vind je meer informatie over oncologiefysiotherapie.

Lees hier nog meer
Nieuws en blogs

Fysio-Actief-nieuws

Chronische lage rugklachten