Groot aanbod

Altijd persoonlijk contact

Gemiddelde klantenbeoordeling van 9,2

Psychosomatiek – Sneek

Psychosomatiek - Sneek
Psychosomatische fysiotherapie bij onverklaarbare klachten

Woon je in de regio Sneek en ervaar je onverklaarbare lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, vage pijnklachten, duizeligheid, hartkloppingen, benauwdheid, enzovoorts? Heb je al verschillende artsen bezocht zonder een duidelijke diagnose te krijgen? Kortom, je kunt geen medische verklaring vinden voor je klachten, maar ze lijken maar niet te verdwijnen.

Mogelijk zijn dit psychosomatische klachten, waarbij er een link is tussen je lichamelijke klachten en je psyche (geest). Dit kan verwarrend zijn, maar het is eigenlijk heel normaal. Het lichaam en de geest zijn nauw met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar wederzijds. In dergelijke gevallen kan de hulp van een psychosomatisch fysiotherapeut in Sneek een groot verschil maken.

 

Wat zijn psychosomatische klachten?

Ongeveer 20 tot 35% van de patiënten die een huisarts raadpleegt, heeft last van onverklaarde lichamelijke klachten. Deze klachten, die ook wel psychosomatische klachten worden genoemd, zijn gerelateerd aan stress en spanning, en er wordt geen directe lichamelijke oorzaak voor gevonden. Ze kunnen een langdurige impact hebben op het sociale en professionele leven van de patiënt. Voorbeelden van dergelijke klachten zijn:

  • Vermoeidheid
  • Onbegrepen pijnklachten (o.a. rug, nek, schouder, been)
  • Duizeligheid en hoofdpijn
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Benauwdheid, hartkloppingen, druk op de borst
  • Hoge ademhaling en/of hyperventilatie

Verder kan ook somberheid leiden tot fysieke klachten. Met al deze klachten kan de gespecialiseerde psychosomatisch fysiotherapeut in Sneek jou helpen.

 

Hoe werkt psychosomatische fysiotherapie in Sneek?

De psychosomatisch fysiotherapeut in Sneek richt zich op zowel de geestelijke als de lichamelijke aspecten die jouw welzijn beïnvloeden. Door inzicht te krijgen in het probleem en het herstellen van het natuurlijke evenwicht tussen belasting en belastbaarheid, helpt de fysiotherapeut bij het herstel van psychosomatische klachten. Dit kan door gerichte oefeningen, zoals:

  • Ademhalingsoefeningen
  • Ontspanningstechnieken
  • Lichaamsbewustwordingsoefeningen
  • Bewustwording van je grenzen
  • Het bevorderen van het vertrouwen in het lichamelijk functioneren

Door inzicht te krijgen in de oorzaak van de klachten én de factoren die de klachten in stand houden, beïnvloed je ook je zelfbeeld. Je krijgt weer vertrouwen in jezelf en je lichaam.

 

Psychosomatische problemen vaak complex

Vanwege de complexiteit van psychosomatische klachten kan de psychosomatisch fysiotherapeut in Joure samenwerken met jouw huisarts of een psycholoog, indien nodig en altijd in overleg met jou. De fysiotherapeuten bij Fysio-Actief in Joure zijn speciaal opgeleid om langdurige klachten vanuit een breed perspectief te benaderen. Ze staan jou bij en stellen in overleg met jou een individueel behandelplan op. Dit plan kan naast de lichamelijke klachten ook gericht zijn op mentale en/of sociaalmaatschappelijke factoren.

 

Wat kun je eventueel zelf doen bij psychosomatische klachten

Om je nog net even wat verder te helpen hebben we hieronder enkele handige tips (bron: bylizet.nl).

1. Ga op zoek naar veranderingen in je levensstijl

Psychosomatische klachten kunnen duiden op overmatige stress in bepaalde aspecten van je leven. Het is belangrijk om te reflecteren op zaken waar je mogelijk afstand van wilt nemen, zoals je werk dat wellicht niet meer bevredigend is of spanningen binnen de familie. Door kritisch na te denken over deze vragen, kun je tot inzichten komen en besluiten om bepaalde zaken anders aan te pakken. De psychosomatisch fysiotherapeut in Sneek of een psycholoog kan je hierbij ondersteunen.

2. Vind manieren om stress in je leven te verminderen

Het verminderen van stress kan helpen bij het verminderen of wegnemen van psychosomatische klachten. Kijk of je werkstress kunt verminderen en beperk de tijd die je doorbrengt met mensen die je een negatief gevoel geven. Probeer vaker te wandelen of van wat zonlicht te genieten. Door bewust te investeren in stressverlagende activiteiten, zul je wellicht positieve veranderingen ervaren.

3. Kies een paar goede vrienden, die écht luisteren

Het kan geruststellend zijn om te weten dat er mensen zijn die je kunt vertrouwen om je gevoelens mee te delen en je te ondersteunen tijdens moeilijke tijden. Als je het moeilijk hebt, zoek dan deze mensen op. Als iemand niet bereid is om te luisteren, voel je dan niet persoonlijk aangevallen, maar zoek steun bij iemand anders. Je vrienden zijn er altijd voor je, ook als het gaat om psychosomatische klachten.

4. Besteed veel tijd aan ontspanning

Neem een warm bad, ga lekker lang in bad zitten, lees een goed boek of hang rond met een goede vriend. Ontspanning is een belangrijk onderdeel van een evenwichtig leven. Zorg ervoor dat je elke dag minstens 2 uur plezier maakt en ontspannen bent, dit is optimaal voor je gezondheid.

5. Zorg voor je lichaam

Slaap minstens 8 uur per nacht, vul 1/3 van je bord met groenten en fruit en krijg voldoende beweging. Probeer de trap te nemen in plaats van de lift en ga eens wat vaker naar de sportschool toe. Je lichamelijke gezondheid is net zo belangrijk als je mentale gezondheid. Wanneer je je fit voelt, voel je je ook gelijk een stuk vrolijker.

6. Zoek professionele begeleiding

Zoek een coach, psycholoog, haptonoom of andere therapie die jou aanspreekt. Het is vooral belangrijk dat jij je op je gemak en veilig voelt bij jouw coach of therapeut. Je kunt kiezen om over jouw klachten te praten, maar ook zijn er vele soorten lichaamsgerichte therapie, zoals bijvoorbeeld haptonomie, ademcoaching of bokstherapie. Deze vorm van therapie neemt als uitgangspunt het lichaam.

 

Tips voor de omgeving

Zijn er dierbare in jou omgeving die psychosomatische klachten ervaren? Dan hebben we enkele tips voor jou om hiermee om te kunnen gaan:

  1. Neem de klachten altijd serieus en maak dit bespreekbaar.
  2. Kijk samen naar de oorzaak hoe de klachten blijven terugkomen.
  3. Kijk samen naar de juiste balans in rust en de dagelijkse activiteiten.
  4. Blijf met elkaar praten over de klachten en hoe je iemand kunt helpen. 
  5. Zorg ervoor dat je ook een vertrouwd persoon hebt waarmee je kunt praten over wat jij ervaart. 

 

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen?

Het is absoluut haalbaar om van psychosomatische klachten af te komen. Door de bovengenoemde tips op te volgen en professionele hulp te zoeken, maak je een positieve start in de richting van herstel. Of je nu kampt met een neerslachtig gevoel of ernstigere klachten, het zoeken van hulp is de cruciale stap om je problemen aan te pakken.

Als je psychosomatische klachten ervaart zoals hierboven beschreven, nodigen we je uit om je aan te melden voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek zal de fysiotherapeut in Sneek bespreken wat zij voor jou kan betekenen en samen met jou een behandelplan opstellen.

 

Onze psychosomatisch fysiotherapeut:

Lees hier nog meer
Nieuws en blogs

Ouderen fysiotherapie Senioren fitness
Sport

Krachttraining voor ouderen

Blog:Krachttraining voor ouderen Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk voor iedereen, maar nog net een beetje extra belangrijk voor ouderen. Het advies is om minimaal een half uur per dag te bewegen. Het liefst iedere

Lees verder
Sport

Personal training bij Fysio-Actief

Blog:Personal training bij Fysio-Actief In dit blog vertellen we je alles over de voordelen van personal training bij Fysio-Actief. Of je nu net begint met sporten of al ervaring hebt en wat extra

Lees verder