Groot aanbod

Altijd persoonlijk contact

Gemiddelde klantenbeoordeling van 9,2

Psychosomatiek – Bolsward

Psychosomatiek - Bolsward
Psychosomatische fysiotherapie bij onverklaarbare klachten

Woon je in de regio Bolsward en heb je last van onverklaarbare lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, vage pijnklachten, duizeligheid, hartkloppingen, benauwdheid, enzovoorts? Heb je al verschillende artsen bezocht zonder een bevredigend antwoord te krijgen? Kortom, je kunt geen medische diagnose vinden, maar je raakt maar niet van je klachten af.

Het kan zijn dat er sprake is van psychosomatische klachten, waarbij lichamelijke klachten een link hebben met je psyche (geest). Hoewel dit verwarrend kan zijn, is het helemaal niet vreemd. Het lichaam en de geest zijn sterk met elkaar verbonden en hebben grote invloed op elkaar. In dergelijke situaties kan de hulp van een psychosomatisch fysiotherapeut in Bolsward een groot verschil maken.

 

Wat zijn psychosomatische klachten?

Ongeveer 20 – 35% van de patiënten die een bezoek brengen aan hun huisarts, heeft één of meerdere lichamelijke klachten waarvoor geen directe lichamelijke oorzaak gevonden kan worden, ook wel bekend als psychosomatische klachten. Deze klachten, die vaak verband houden met spanning of stress, kunnen langdurig van invloed zijn op zowel het sociale als professionele functioneren. Voorbeelden van dergelijke klachten zijn:

  • Vermoeidheid
  • Onbegrepen pijnklachten (o.a. rug, nek, schouder, been)
  • Duizeligheid en hoofdpijn
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Benauwdheid, hartkloppingen, druk op de borst
  • Hoge ademhaling en/of hyperventilatie

Verder kan ook somberheid leiden tot fysieke klachten. Met al deze klachten kan de gespecialiseerde psychosomatisch fysiotherapeut in Bolsward jou helpen.

 

Hoe werkt psychosomatische fysiotherapie in Bolsward?

De psychosomatisch fysiotherapeut in Bolsward besteedt speciale aandacht aan zowel de mentale als de fysieke aspecten die van invloed zijn op jouw welzijn. Afhankelijk van de oorzaak van jouw klachten, zijn er diverse behandelingsopties beschikbaar. Dit kan door gerichte oefeningen, zoals:

  • Ademhalingsoefeningen
  • Ontspanningstechnieken
  • Lichaamsbewustwordingsoefeningen
  • Bewustwording van je grenzen
  • Het bevorderen van het vertrouwen in het lichamelijk functioneren

Door inzicht te krijgen in de oorzaak van de klachten én de factoren die de klachten in stand houden, beïnvloed je ook je zelfbeeld. Je krijgt weer vertrouwen in jezelf en je lichaam.

 

Psychosomatische problemen vaak complex

Bij de complexiteit van psychosomatische klachten kan de psychosomatisch fysiotherapeut in Bolsward indien nodig samenwerken met jouw huisarts of een psycholoog. Dit doen ze altijd in overleg met jou. De fysiotherapeuten bij Fysio-Actief in Bolsward zijn getraind om langdurige klachten vanuit een breder perspectief te bekijken. Ze ondersteunen je en stellen samen met jou een op maat gemaakt behandelplan op. Dit plan kan zich niet alleen richten op de lichamelijke klachten, maar ook op mentale en/of sociaalmaatschappelijke factoren.

 

Wat kun je eventueel zelf doen bij psychosomatische klachten

Om je nog net even wat verder te helpen hebben we hieronder enkele handige tips (bron: bylizet.nl).

1. Ga op zoek naar veranderingen in je levensstijl

Psychosomatische klachten kunnen een indicatie zijn dat bepaalde aspecten van je leven te stressvol zijn. Het kan lonend zijn om kritisch na te denken over zaken waar je afstand van wilt nemen, zoals je werk dat mogelijk niet meer leuk is of spanningen binnen de familie. Door deze vragen te overwegen, kun je tot de conclusie komen dat er veranderingen mogelijk zijn. Het kan nuttig zijn om dit proces samen met de psychosomatisch fysiotherapeut in Bolsward of een psycholoog te doorlopen.

2. Vind manieren om stress in je leven te verminderen

Het verminderen van stress kan een positieve invloed hebben op psychosomatische klachten, waardoor ze kunnen verminderen of zelfs verdwijnen. Overweeg om werkstress te beperken en minder tijd door te brengen met mensen die een negatieve invloed op je hebben. Probeer regelmatig een wandeling te maken of wat tijd in de zon door te brengen. Door bewust momenten te creëren om je stressniveau te verlagen, zul je wellicht sneller resultaat merken.

3. Kies een paar goede vrienden, die écht luisteren

Het is meestal geruststellend om te weten dat er mensen zijn op wie je kunt rekenen om je gevoelens mee te delen en je door moeilijke tijden heen te helpen. Wanneer je het moeilijk hebt, zoek dan deze mensen op. Als iemand niet bereid is om te praten, neem het dan niet persoonlijk op, maar zoek iemand anders. Je vrienden staan altijd voor je klaar, ook als het gaat om psychosomatische klachten.

4. Besteed veel tijd aan ontspanning

Neem een warm bad, ga lekker lang in bad zitten, lees een goed boek of hang rond met een goede vriend. Ontspanning is een belangrijk onderdeel van een evenwichtig leven. Zorg ervoor dat je elke dag minstens 2 uur plezier maakt en ontspannen bent, dit is optimaal voor je gezondheid.

5. Zorg voor je lichaam

Slaap minstens 8 uur per nacht, vul 1/3 van je bord met groenten en fruit en krijg voldoende beweging. Probeer de trap te nemen in plaats van de lift en ga eens wat vaker naar de sportschool toe. Je lichamelijke gezondheid is net zo belangrijk als je mentale gezondheid. Wanneer je je fit voelt, voel je je ook gelijk een stuk vrolijker.

6. Zoek professionele begeleiding

Zoek een coach, psycholoog, haptonoom of andere therapie die jou aanspreekt. Het is vooral belangrijk dat jij je op je gemak en veilig voelt bij jouw coach of therapeut. Je kunt kiezen om over jouw klachten te praten, maar ook zijn er vele soorten lichaamsgerichte therapie, zoals bijvoorbeeld haptonomie, ademcoaching of bokstherapie. Deze vorm van therapie neemt als uitgangspunt het lichaam.

 

Tips voor de omgeving

Zijn er dierbare in jou omgeving die psychosomatische klachten ervaren? Dan hebben we enkele tips voor jou om hiermee om te kunnen gaan:

  1. Neem de klachten altijd serieus en maak dit bespreekbaar.
  2. Kijk samen naar de oorzaak hoe de klachten blijven terugkomen.
  3. Kijk samen naar de juiste balans in rust en de dagelijkse activiteiten.
  4. Blijf met elkaar praten over de klachten en hoe je iemand kunt helpen. 
  5. Zorg ervoor dat je ook een vertrouwd persoon hebt waarmee je kunt praten over wat jij ervaart. 

 

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen?

Het is zeker mogelijk om van psychosomatische klachten af te komen. Door de bovenstaande tips te volgen en professionele hulp te zoeken, zet je een goede start richting herstel. Of het nu gaat om een neerslachtig gevoel of om ernstigere klachten, hulp zoeken is de belangrijkste stap die je kunt zetten om je problemen aan te pakken.

Als je psychosomatische klachten ervaart zoals hierboven beschreven, nodigen we je uit om je aan te melden voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek zal de fysiotherapeut in Bolsward bespreken wat zij voor jou kan betekenen en samen met jou een behandelplan opstellen.

Onze psychosomatisch fysiotherapeut:

Lees hier nog meer
Nieuws en blogs

Fysiotherapie

Hoofdpijn en nekklachten: Een verband en behandeling

Blog:Hoofdpijn en nekklachten: Een verband en behandeling  Spanningshoofdpijn (Tension Type Headaches) Spanningshoofdpijn is een veelvoorkomende vorm van hoofdpijn die wordt gekenmerkt door een constante druk of spanning rondom het hoofd. Het kan aanvoelen

Lees verder
Leefstijl

Gezonder leven met een leefstijlcoach

Leefstijlcoaching:Gezonder leven met een leefstijlcoach! Een gezond gewicht heeft veel voordelen: meer energie en minder risico op bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten. Heb je overgewicht en wil je daar wat aan doen?

Lees verder