fbpx

Slaaphygiëne

m

Slecht slapen kan verschillende vormen aannemen. Bijvoorbeeld dat u slecht kunt inslapen, vaak wakker wordt, lang wakker ligt, vroeg wakker wordt. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor slapeloosheid, waaronder spanning, lichamelijke klachten of gewoontes. Gewoontes hebben te maken met slaaphygiëne.

Aanpassingen in de slaaphygiëne kunnen helpen om beter te slapen. Hieronder volgen een aantal algemene regels omtrent slaaphygiëne:

  1. De slaapkamer. Het beste is dat de slaapkamer donker is en comfortabel aanvoelt. Verder is het belangrijk dat het er stil is. Bovendien is een slaapkamer alleen bedoeld voor slapen en seks.
  2. Probeer op vaste tijden te gaan slapen en op te staan. Dit zorgt voor een routine die de slaap verbetert.
  3. Het is goed om een vast slaapritueel te hebben met daarin iets ontspannens, zoals bijvoorbeeld bij gedempt licht lezen, muziek luisteren en het hoofd leeg maken.
  4. Bouw de dag rustig af. Het beste is een uur voor het slapen gaan geen beeldschermen (blauw licht) te zien en veel prikkels te vermijden.
  5. Neem geen warm bad of lange warme douche kort voor het slapen gaan. Slapen gaat niet goed met een te hoge kerntemperatuur.
  6. Vermijd zware of pittige maaltijden te laat op de avond. Die verstoren de slaap. Maar naar bed gaan met een lege maag is ook niet goed. Een lichte snack kan wel.
  7. Pas op met stoffen, die de hersenen sterk beïnvloeden, zoals cafeïne, nicotine of alcohol, te laat op de avond. Ze houden je wakker.
  8. Een ontspannende vorm van beweging(wandelen, yoga) kan de slaap bevorderen, maar intensief sporten laat op de avond is niet aan te bevelen: dat activeert te veel.

Mocht u na het lezen van bovenstaande adviezen meer willen weten over slapen en meer begeleiding willen, neem dan contact op met Fysio-Actief. Bij Fysio-Actief is Wendel Ytsma gespecialiseerd in slaapproblemen. De therapie wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. U kunt bellen naar 0515-434355 en vragen naar Wendel Ytsma.

Alles in strijd voor jouw bewegingsvrijheidMaak een afspraak