fbpx

Links of rechts… Ontwikkel je beide kanten

m

Links of rechts krachtIedere sporter heeft een voorkeur voor links-/ rechtshandig of links-/ rechtsbenig. Het is een feit dat door deze voorkeur bij het sporten één kant van het lichaam zwaarder wordt belast dan de andere kant. Er is dus altijd een verschil tussen de kracht van de linker- en rechterhelft van het lichaam. Dat is normaal. Het verschil mag alleen niet te groot zijn anders ontstaat er een kans op blessures.
De ene zijde van het lichaam is dan sterker ontwikkeld dan de andere zijde.

Bij oefeningen zoals de squat, bankdrukken en legpress train je de beide zijden van het lichaam tegelijk. Het is daarom belangrijk om ook oefeningen te doen waarbij je één been en/of arm afzonderlijk traint zodat de sterke zijde geen mogelijkheid heeft om te compenseren. Enkele voorbeelden hiervan zijn lunges, upright row met een dumbell, bulgarian split squat en de one arm kettlebell swing.

Als er verschil in kracht tussen links en rechts is zal dit verder toenemen bij oefeningen waarbij beide zijden tegelijk worden getraind. De sterke kant compenseert voor de geringere kracht van de andere zijde en zal steeds sterker worden. De zwakkere kant zal zich dan in mindere mate ontwikkelen. Dit geldt ook voor de flexibiliteit en/of mobiliteit van spieren en gewrichten.

Probeer bij de volgende training bijvoorbeeld de legpress eens met je voorkeurskant uit te voeren en daarna met de andere zijde om te bekijken hoeveel verschil jij hebt tussen links en rechts.
De Sport Actief trainers kunnen je trainingsschema aanpassen als er een krachtsverschil opgemerkt wordt om een zo goed mogelijke balans tussen beide zijden te ontwikkelen.

Volop bewegingsvrijheid? Wij helpen je graag verder!Maak een afspraak