Maak een selectie:

Longklachten

COPD

Moet je boven aan de trap eerst op adem komen? Heeft jouw arts de diagnose COPD vastgesteld? COPD kan veel impact op je leven hebben. Benauwdheid, frequent hoesten, vermoeidheid bij gewone activiteiten als huishouden of het doen van boodschappen zijn veelgehoorde klachten. Het verloop van de ziekte is te beïnvloeden. Onze fysiotherapeut kan je helpen met bewegen, ademhalingsoefeningen en het hervinden van een goede balans.

Eventueel kunnen we je in contact brengen met anderen die ook COPD hebben. Wil je weer een half uur kunnen wandelen? Wij helpen jou op weg.

Hyperventilatie

Heb je last van benauwdheid, duizeligheid, tintelingen en een droge mond? Deze verschijnselen passen bij hyperventilatie, waarbij je te snel of te diep ademt. Hyperventilatie ontstaat door angst en spanning, vaak zonder dat je het zelf beseft. Onze fysiotherapeut kan samen met jou kijken naar de oorzaak van je klachten, en aan de hand daarvan een behandeling starten of indien nodig advies geven om contact op te nemen met een andere zorgverlener.

Hartklachten

Ben je bekend met hartklachten? Recent of in het verleden gedotterd?

Vaak wordt er gestart met hartrevalidatie in het ziekenhuis. Deze revalidatie is o.a. gericht op het hervinden van vertrouwen en verbeteren van het uithoudingsvermogen, zodat je zelf jouw favoriete activiteiten kunt blijven volhouden ondanks je hartaandoening.

Lang niet iedereen lukt het om na deze revalidatie zelf door te gaan met bewegen. Lukt het jou niet om te blijven bewegen? Heb je moeite om de juiste balans te vinden? Wil je minder vermoeidheid ervaren? Onze fysiotherapeut kan samen met jou kijken naar de oorzaak van de klachten en aan de hand daarvan een behandelplan opstellen.

Diabetes

Iedereen kan diabetes krijgen, maar heb je bijvoorbeeld overgewicht, familieleden met diabetes type 2, een te hoog cholesterol, te hoge bloeddruk of zwangerschapsdiabetes gehad? Dan loop je een groter risico om de ziekte te krijgen. Diabetes type 2 kan veel impact op je leven hebben. Het verloop van de ziekte kun je grotendeels zelf beïnvloeden. Naast het gebruik van medicatie en het letten op voeding, is ook bewegen belangrijk bij het stabiel houden van de bloedsuikers. Heb je moeite met bewegen en/of wil je meer weten over hoe je kunt bewegen? Onze fysiotherapeut kan je helpen.

Etalagebenen (claudicatio)

Heeft u tijdens het lopen pijn, kramp of een doof / moe gevoel in uw been en trekt dit weer weg als u even stilstaat? Wellicht heb je last van etalagebenen. Je kunt zelf veel doen om de klachten te verminderen en verergering te voorkomen. Meer wandelen, gezonde voeding en eventueel stoppen met roken zijn de belangrijkste maatregelen. Vaak is daarmee een operatie te voorkomen. Wandelen met pijn valt niet mee. Onze fysiotherapeut kan je daarbij helpen.

Pijnklachten

Heb je dagelijks pijnklachten die je belemmeren in jouw bewegingsvrijheid? Veel mensen zijn bekend met langdurige pijnklachten, waarvoor geen duidelijke oorzaak gevonden kan worden en die belemmeren bij het ondernemen van activiteiten. De dag en de week wordt geleidelijk aan ingevuld met meer rustmomenten en steeds minder met leuke dingen. Vaak spelen naast de pijn, ook verminderde spierkracht en conditie mee. Het kan best lastig zijn om met pijn een goede balans te vinden. Wat kan je doen en hoe moet je beginnen?

Onze fysiotherapeut kan samen met jou kijken naar de oorzaak van je klachten en aan de hand daarvan een behandelplan opstellen.

Kanker

Sterk met kanker! Elk jaar worden ongelofelijk veel mensen geconfronteerd met kanker. De behandeling en het leven met kanker heeft vaak veel impact, zowel mentaal als fysiek. Denk aan lichamelijke beperkingen na een operatie, vermoeidheid, pijnlijke of verzwakte spieren en moeilijkheden bij bewegen. Na bestraling of chemotherapie kan er naast hart- en longklachten ook oedeem (vochtophoping) ontstaan. Hierdoor kan het zijn dat je regelmatig problemen in het dagelijks leven ervaart. Het huishouden runnen, werkhervatting, oppassen op de (klein)kinderen, het is allemaal niet meer vanzelfsprekend. Onze Oncologie/oedeem fysiotherapeuten kunnen samen met jou kijken naar de mogelijkheden.

Onze Oncologie/oedeem fysiotherapeuten kunnen samen met u kijken naar wat er weer mogelijk is.

Ouderdom

Zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen? Met het ouder worden komt men vroeg of laat in aanraking met zorg. Door bijvoorbeeld artrose, hart-long- vaatproblemen, beroerte, botontkalking, de ziekte van parkinson en/of dementie neemt de kwetsbaarheid toe. Hierdoor kan het zijn dat jij of jouw dierbare regelmatig problemen in het dagelijks leven ervaart.

De boodschappen doen, naar gymnastiek gaan, zelfstandig blijven wonen, het is allemaal niet meer vanzelfsprekend. Herkenbaar? Of ben je mantelzorger? Merk je dat er steeds meer zorg nodig is? In veel gevallen is er met de juiste begeleiding meer mogelijk dan je wellicht denkt! Onze ouderenfysiotherapeut kan samen met jou kijken naar de oorzaak van de klachten en aan de hand daarvan een behandelplan opstellen of indien nodig advies geven om contact op te nemen met een andere zorgverlener.

Volop bewegingsvrijheid? Wij helpen je graag verder!Maak een afspraak