Chronische klachten

Maak een selectie:

Longklachten

COPD

Moet u boven aan de trap eerst op adem komen? Heeft uw arts de diagnose COPD vastgesteld en herkent u dit? COPD kan veel impact op uw leven hebben. Benauwdheid, frequent hoesten, vermoeidheid bij gewone activiteiten als huishouden of boodschappen doen zijn veelgehoorde klachten. Het verloop van de ziekte is te beïnvloeden. Onze fysiotherapeut kan u helpen met bewegen, ademhalingsoefeningen, het hervinden van een goede balans en eventueel in contact brengen met anderen die ook COPD hebben.  Weer een half uur kunnen wandelen? Wij helpen u weer op weg.

Hyperventilatie

Heeft u last van benauwdheid, duizeligheid, tintelingen en een droge mond?
Deze verschijnselen passen bij hyperventilatie, waarbij u te snel of te diep ademt. Hyperventilatie ontstaat door angst en spanning, vaak zonder dat u het zelf beseft. Onze fysiotherapeut kan samen met u kijken waardoor uw klachten ontstaan en aan de hand daarvan een behandeling starten of indien nodig advies geven om contact op te nemen met een andere zorgverlener.

Hartklachten

Recent of in het verleden gedotterd? Bekend met hartklachten!

Vaak wordt er gestart met hartrevalidatie in het ziekenhuis. Deze revalidatie is o.a. gericht op het hervinden van vertrouwen en verbeteren van het uithoudingsvermogen, zodat u zelf uw activiteiten kunt blijven volhouden ondanks uw hartaandoening.

Lang niet iedereen lukt het om na de revalidatie zelf door te gaan met bewegen. Lukt het u toch niet om te blijven bewegen?  Moeite om een goede balans te vinden? Wilt u minder vermoeidheid ervaren? Onze fysiotherapeut kan samen met u kijken waardoor uw klachten ontstaan en aan de hand daarvan een behandeling starten.

Diabetes

Iedereen kan diabetes krijgen, maar heeft u bijvoorbeeld overgewicht, familieleden met Diabetes type 2, een te hoog cholesterol, te hoge bloeddruk of zwangerschapsdiabetes gehad, dan heeft u meer kans dat u de ziekte krijgt.

Diabetes kan veel impact op uw leven hebben. Het verloop van de ziekte kunt u zelf beïnvloeden. Naast het gebruik van medicatie, letten op voeding is ook bewegen belangrijk bij het stabiel houden van de bloedsuikers. Heeft u moeite met bewegen en/of wilt u meer weten over hoe te bewegen?

Onze fysiotherapeut kan u daarbij helpen.

Etalagebenen (claudicatio)

Heeft u tijdens het lopen pijn, kramp of een doof of moe gevoel in uw been. Trekt dit als u even stilstaat weer weg? Wellicht heeft u etalagebenen heeft oftewel vaatvernauwing.

U kunt zelf veel doen om de klachten te verminderen en verergering te voorkomen. Meer wandelen, gezonde voeding en indien van toepassing stoppen met  roken zijn de belangrijkste maatregelen. Vaak is daarmee een operatie te voorkomen.

Wandelen met pijn valt niet mee. Onze fysiotherapeut kan u helpen om weer verder te kunnen lopen.

Pijnklachten

Heeft u dagelijks pijnklachten van spieren en/of gewrichten? Veel mensen zijn bekend met langdurige pijnklachten, waarvoor geen duidelijke oorzaak gevonden kan worden.

Naast de pijnklachten ervaart u misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om activiteiten te ondernemen. De dag en de week wordt geleidelijk aan ingevuld met meer  rustmomenten en steeds minder met leuke dingen. Om met pijn een goede balans te vinden valt niet mee. Vaak spelen naast de pijn, ook verminderde spierkracht en conditie mee.

Wat kan je doen en hoe moet je beginnen?

Kanker:

Sterk met kanker!

Elk jaar worden ongelofelijk veel mensen geconfronteerd met kanker. De behandeling en leven met kanker heeft vaak veel impact, zowel mentaal als fysiek. Lichamelijke beperkingen na een operatie, vermoeidheid, pijnlijke of verzwakte spieren en moeilijkheden bij bewegen. Na bestraling of chemotherapie kan er naast hart -en longklachten ook oedeem ( vochtophoping) ontstaan.

Hierdoor kan het zijn dat u of uw dierbare regelmatig problemen in het dagelijks leven ervaart. Het huishouden runnen, werkhervatting, oppassen op de (klein)kinderen, het is allemaal niet meer vanzelfsprekend.

Onze Oncologie/oedeem fysiotherapeuten kunnen samen met u kijken naar wat er weer mogelijk is.

Ouderdom

Wilt u ook zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen?

Met het ouder worden komt men vroeg of laat in aanraking met zorg. Door bijvoorbeeld artrose, hart-long- vaatproblemen, beroerte, botontkalking, de ziekte van parkinson en/of dementie neemt de kwetsbaarheid toe. Hierdoor kan het zijn dat u of uw dierbare regelmatig problemen in het dagelijks leven ervaart. De boodschappen doen, naar de gymnastiek gaan, zelfstandig blijven wonen, het is allemaal niet meer vanzelfsprekend.

Herkent u dit? Of zorgt u voor uw moeder of schoonmoeder? Bent u mantelzorger? Merkt u dat er steeds meer zorg nodig is? In veel gevallen is er met de juiste begeleiding heel veel mogelijk, meer dan u denkt!

Onze ouderenfysiotherapeut kan samen met u kijken waardoor uw klachten ontstaan en aan de hand daarvan een behandeling starten of indien nodig advies geven om contact op te nemen met een andere zorgverlener.

Wij helpen u verder!Maak een afspraak