fbpx

Lymfoedeem en sporten

m

HELP! Ik heb oedeem, kan ik nog wel sporten?

Lymfoedeem in het beenDe diagnose lymfoedeem is relatief onbekend en zorgt ook vaak voor vragen. Zo ook de vraag of mensen (weer) kunnen sporten. Het korte antwoord hierop is: JA!

Bij lymfoedeem heeft het lichaam problemen met de afvoer van het vocht, waardoor het op bepaalde plekken in het lichaam ophoopt. Dit resulteert in een gezwollen arm of been, maar ook het borst- en buikgebied kan aangedaan zijn. Oedeem-management bestaat dan ook uit het verminderen en onder controle houden van het vocht.

Door te gaan sporten gaat de spierpomp aan het werk en ondersteunt deze het lichaam met de afvoer. Draagt u compressie? Super! Juist de  combinatie van compressie en trainen zorgt voor een actieve ondersteuning. Probeer in ieder geval te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen*, aangevuld met krachttraining minimaal twee keer per week**. Alle vormen van oefentherapie en sport kunnen in principe worden uitgevoerd in combinatie met verschillende compressiemiddelen.

Vergeet niet dat iedereen uniek is en elke situatie vraagt om een plan op maat. Uw oedeemfysiotherapeut kan met u een schema maken wat past bij u en uw situatie.

*De Nederlandse Norm Gezond Bewegen:
minimaal 150 minuten per week (30 minuten per dag, minimaal 5 dagen per week) matig intensief te bewegen.
Bij een BMI > 30 wordt aanbevolen minimaal 300 minuten per week (1 uur per dag, minimaal 5 dagen per week) matig intensief te bewegen.

**

Geschikte sporten

–          Krachttraining

–          Wandelen

–          Zwemmen

–          Fietsen

Minder geschikte sporten

–          Squash

–          Basketbal

–          Voetbal

–          Overige sporten met plotse bewegingen of vergrote kans op lichamelijk letsel.

Alles in strijd voor jouw bewegingsvrijheidMaak een afspraak